Of het een beeld is of portret, het doel is altijd: de kern te raken.
werkwijze
Het eerste pak chamotteklei dat ik kreeg als kind, herinner ik me goed. Gewend als ik was aan zachte rivierklei vond ik het helemaal niets: klei met steentjes. Nu is het de soort die ik het meest gebruik, voor kleine “schetsen” die een houding of beweging vasthouden, voor grotere beelden, als hol kleimodel gereproduceerd in een mal, die, eenmaal gebakken, als terracotta voortbestaan. Zo doe ik het ook met de meeste portretten die ik maak. Steeds meer mensen kiezen voor terracotta, wat brons niet uitsluit. Bij een portretopdracht volgt, na een kennismakingsbezoek, meestal vijf of meer keren een dagdeel poseren op mijn atelier. Met pauzes natuurlijk. Kinderen blijven minder lang en hoeven maar beperkt stil te zitten. Tussen de sessies in, werk ik uit mijn hoofd verder. Foto’s kunnen een aanvulling zijn, Ik gebruik ze in hoofdzaak bij een postuum portret of een portretpenning.